La zi aniversară, față-n faţă cu prietenii Artei conversaţiei, Ionel Crețu
EG: Prea
mare şi intensă este vocaţia ta pentru filozofie. Fără ea, ai fi mereu îndrăgostit. Ştiinţa progresează într-un ritm
infernal, încât te poţi lipsi de efemerele sentimente. Ai putea renunţa la miracolul nopţilor de dragoste, în favoarea celor
divine, pentru filozofie?
IC: A fi
sfâşiat între imperative diferite este soarta dureroasă a aproape oricărei
fiinţe umane. Între înger şi demon, între materie şi spirit, între raţiune şi
venerata judecată. Conflictul în diferitele sale forme este tema oricărei
drame.
Omul e deopotrivă supus pasiunilor, impulsurilor biologice, dar, totodată, şi
raţionalului.
Din punctul meu de vedere, nivelul de realizare a Omului este condiţionat de
şapte elemente care ar da unitatea acestuia cu Universul: Dumnezeu, Frumuseţea,
Dragostea, Pacea, Sănătatea, Graţia, Bucuria. Absenţa unuia sau a mai multor
elemente explică ruperea echilibrului. Deci, nu pot renunţa la dragoste pentru
filozofie, pentru raţiune, cum, de asemenea, nu pot să renunţ la a fi treaz
atunci, când mă dedau dragostei. Cred ca filosofia nu trebuie şi nici nu poate
a fi ruptă de viaţă, de trăiri, de sentimente. Dragostea nu este aceea
care te face să-ţi pierzi raţiunea. Şi, să nu uităm, dragostea înseamnă împlinire,
înseamnă echilibru. Nici nu vă daţi seama de cât de multă pasiune dispune
un filozof, în dragoste. Filozoful nu este un ascet. În ceea ce mă priveşte, nu
am sperat niciodată că timpul şi înaintarea în vârstă să ucidă Adamul din mine,
să mă pot instala într-o existenţă umană naturală şi să-mi găsesc astfel Pacea.
EG: Mereu
obsedat de adevărurile ştiinţei, de cunoaşterea tainelor timpului şi spaţiului,
când a realizat Ionel Creţu că trebuie să se ocupe şi de taina sufletului,
alegând un mijloc sensibil de exprimare, poezia?
IC: Exista
o oarecare contradicţie în această întrebare. O pun într-o mare paranteză.
Gândindu-mă la răspuns, ajung să mă gândesc şi la dilema lui Gogol, din
„Suflete moarte”: adevăratul creator îşi poate îndeplini propria
misiune, propria ardere, aici pe pământ, rămânând în bune relaţii cu Dumnezeu
sau să-şi omoare sufletul, pentru a putea să creeze ceva cu adevărat?
Gogol a trăit drama mortificării propriului suflet, fiind obsedat de această
dilemă, ca în final, să lase cu limbă de moarte acel îndemn celebru: „fiţi
vii!”Dar, a fi viu înseamnă, până la urmă, rezolvarea dihotomiei
dintre a fi şi a părea în favoarea lui a fi. De asemenea, în viziunea lui Huxley, din romanul său „Frunze uscate”, doar
ascetizarea artistului îi poate aduce liniştea creatoare, împăcarea cu sine şi
cu marele Creator.
Dar toate acestea sunt teorii si vorbe.
Şi, ca să revin mai aproape de mine, nu mi-am propus poezia ca mijloc sensibil
de exprimare, şi nici altceva (printre altele, îmi place pictura, dar niciodată
nu mi-am spus: hai, acum, să fac ceva extraordinar, ca să demonstrez ce simt eu
în sufletul meu!). Nu!!! Faptul în sine a venit firesc, simplu, după fire. Asta
mi-a venit, asta am exprimat. Ca şi iubirea, dorinţa de a face ceva frumos nu
vine când vrei tu, ci te ia pe neaşteptate, ca o febră.
EG: Această
chemare se petrece în urma unor frământări lăuntrice, în spaţiul cel mai intim,
acolo, unde ești cel mai fericit. Și mereu cineva, răscolind fiorii iubirii şi ai noii pasiuni spre poezie. Să fie acea muză?
IC: Nu! Nu
exista! Acel „cineva” este în mine, ca o obsesie, ca un delir, ca o beţie, ca
un extaz. Ca să simţi ceva frumos, dacă ai har şi putere de percepţie, nu
trebuie să fii zgâlţâit de cineva. Niciodată, nu mi-a plăcut să mi se indice
frumosul şi, cu atât mai mult, să mi se explice. Ce am simţit, pe moment, am
dat afară, prin poezie, grafică, pictură sau muzică. Toţi colegii îmi spuneau,
în râs, dar cu simpatie, că eu sunt un poet; cu alte cuvinte făceam notă
discordantă faţă de mediul în care erau ei. Dar toţi mă iubeau pe mine, parcă
mai mult decât se iubeau intre ei, cei care se asemănau. Poate că, tocmai de
aceea, eram cumva diferit, mai sensibil. Chiar şi acum, mă tot apelează,
chemându-mă la întâlniri. Se plâng că dacă nu voi veni, sindrofia respectivă nu
va avea niciun haz.
EG: În
lumea ştiinţei există mereu divergenţe de ordin ştiinţific. Au existat asemenea
divergenţe care s-au transformat în drame sentimentale, chiar despărţiri,
ruperea unor legături de prietenie?
IC: Da! Este
de notorietate ceea ce s-a petrecut între Werner Heisenberg şi Niels Henrik
David Bohr. Pentru cei care nu ştiu, aceştia s-au întâlnit în timpul
studenţiei, legând o strânsă prietenie şi având o colaborare rodnică. Au
formulat împreună Interpretarea Mecanicii Cuantice şi Modelul structurii
protono-neutronice a nucleului atomic. Fisiunea
nucleară a fost descoperită în Germania în 1938. Heisenberg a rămas în
Germania, în timpul celui de-al doilea război mondial, lucrând pentru regimul
nazist. De fapt, el a condus programul german pentru arme şi energie
nucleară. În septembrie 1941, la o conferință
în Copenhaga, Heiseberg a dezvăluit existența programului, lui Bohr. După
întâlnire, prietenia lor s-a oprit brusc; Bohr s-a alăturat Proiectului
Manhattan. Germania nu a reușit să producă bomba atomică. S-a speculat că Heisenberg avea remușcări morale și a încercat să
încetinească proiectul. Heisenberg însuși a încercat să arate acest fapt după
război, și cartea lui Thomas Power, "Heisenberg's War" (Războiul lui
Heisenber) și piesa lui Michael Frayn "Copenhagen" (Copenhaga) au
adoptat această interpretare. O parte a acestei interpretări este bazată pe
faptul că Heisenberg nu și-a susținut proiectul în fața lui Albert
Speer de așa manieră încât să obțină mare atenție (ceea ce Samuel Goudsmit
a interpretat ca fiind din cauză că Heisenberg nu era complet conștient de
posibilitatea creării bombei atomice). În cel mai bun caz, ar fi încercat să
stânjenească proiectul german, iar în cel mai rău nu era capabil de a crea
bomba atomică. În februarie 2002 Bohr i-a scris o
scrisoare lui Heisenberg, în care îi reproşa acestuia, că în cadrul discuției
din 1941, nu a expus niciun fel de probleme morale în legatură cu proiectul de
a crea bomba şi că Heisenberg a petrecut 2 ani lucrând aproapre exclusiv la
aceasta, având convingerea că până la urmă bomba atomică avea să decidă soarta
războiului. Contextul acestei scrisori a fost publicația jurnalistului Robert
Jungk "Brighter than a thousand Suns" (Mai strălucitor decât o mie de
sori), care-l arăta pe Heisenberg ca deturnătorul proiectului German. Jungk a
tipărit un pasaj dintr-o scrisoare personală de la Heisenberg - scoasă din
context - pentru a-și justifica spusele. Bohr a fost agitat de această
revendicare pentru că nu se potrivea cu percepția sa proprie despre lucrările
lui Heisenberg. Una peste alta, cert este că (apropo, citat de Heisenberg
celebru : „Nimic nu e cert”) de la ultima lor întâlnire, când prietenia
s-a destrămat, ei nu s-au mai apropiat deloc, suferind amândoi până ce moartea
i-a despărţit.
EG: Omul
doar coexistă cu timpul şi asta îl costă viaţa, dar sensurile nu sunt date de
timp sau de scurta sa durată, ci de om pentru a ajunge dincolo de ce crede că
poate avea. Există un citat care a devenit pentru Ionel Creţu un crez, un punct de referinţă?
IC: „Viata trece pe lângă majoritatea oamenilor, în timp ce aceştia îsi fac planuri
măreţe.“ ( Blow )
EG: Nimic nu este mai inegal decât zilele din viaţa unui om, iar când există
clipe de bucurie, acestea ar trebui socotite altfel. După ani buni de existenţă. Am trăit intens, topindu-ne în marea
artă a conversaţiei, locul de taină al şezătorilor noastre. Îţi aduci
aminte cum s-a născut acest imperiu al poeziei iubirii?
IC: Da! Intersectându-ne cu replicile pe facebook, pe marginea operei scriitoarei Ileana
Vulpescu, „Arta conversaţiei”, eu şi prietena mea, Elisabeta Gîlcescu, la un
moment dat, aceasta a exprimat ideea că ar fi frumos să existe un grup cu acest
nume: Arta conversaţiei. Mi s-a părut că ideea e frumoasă şi chiar mi-a fost
ciudă că mie, cap pătrat, nu mi-a venit în minte. Ca să compensez şi
demonstrând că sunt un bun executant, m-am lăsat ademenit ca un miel, ca să nu
zic altfel, şi l-am alcătuit ca structură, iniţiat pe data de 8 februarie, anul
curent; apoi acesta şi-a luat avânt, ajungând la un număr impresionant de
membri, fapt ce se poate constata de oricine.
EG: Ne
trebuie un moment, o clipă sau, de ce nu, un debut, ca să revenim pe pământ.
Dar există momente când un glas, cândva drag, nu mai vrei să-l auzi, nici să
lupţi pentru a-l reauzi. Ce deteşti cel mai mult la prieteni?
IC: La fel
ca şi în dragoste, prietenia se auto-construieşte, independent de voinţa
noastră. Sunt persoane care, intrând în viaţa noastră, pătrund tot mai adânc
spiritul nostru (fără a-i dicta), lăsându-se cucerit. Apoi, ca şi în dragostea
adevărată, reciproc, nu se mai acceptă despărţirea. Dacă aceasta se produce, înseamnă
că nu a fost o adevărată prietenie. Prietenia adevărată, pentru a se produce, o
condiţie este realizarea unui fel de „fit la culoare”, termen folosit in jocul
de bridge, când cărţile partenerilor se potrivesc la culoare şi se
complementează. Să nu uităm că sentimentul prieteniei are grade de comparaţie
imprimate în cuvinte deosebite de cuvântul „prietenie”: amicitie, camaraderie,
colegialitate, frăţie etc. Am prieteni adevăraţi, încă din copilărie, care au profesii diferite de a
mea, lucru care nu contează, iar când ne întâlnim, chiar şi acum, ne vine
greu să ne despărţim fizic. Spiritual, suntem mereu împreună şi nu uităm să ne
informăm reciproc, oriunde ne-am afla.
EG: Dacă
ţi se pune în mână un bilet spre nicăieri, iar tu trebuie să alegi destinaţia,
ce ai scrie?
IC: Aş scrie o
destinaţie foarte aglomerată, spre un oraş care „colcăie” de energie şi viaţă
omenească, undeva… în China sau poate Brazilia, unde eu voi fi un „nimeni“, iar
în jurul meu, „teatrul cotidian” se desfăşoară, şi, ca o fantomă, să absorb ca
un burete, tot ce văd, tot ce aud, tot ce miros, şi în general, tot ce mi se
transmite prin simpatie.
EG: Eşti o prezenţă surprinzătoare în poezie şi iar mă întreb
dacă, nu cumva, în altă viaţă, ai strălucit şi acum reflexia filosofiei tale se
revarsă spre noi cu atâta voinţă, forţă, simţire şi neclintire. Poţi să ne spui
un vers preferat sau un poem drag?
Cântecul
Albatrosului (vestitorului de furtuna) ~ Maxim Gorki~ :
dar nu pot
decât să vă traduc din limba rusă, că nu l-am găsit în limba română:
Deasupra, norii suri, briza mării adună.
Între nori şi mare, zboară, cu mândrie, Albatrosul,ca un fulger negru.
Brusc ţâşneşte la nori, el ţipă, şi - norii aud, cu
plăcere, acest strigăt îndrăzneţ de pasăre.Acest strigăt - o sete de furtună!
Vigoare a furiei, flacăra pasiunii, în certitudinea
victoriei,aud norii în acest strigăt.
Pescăruşii gem înaintea furtunii, gemând, ei se
arunca pesteîntinsul mării şi caută să acopere
furtuna, pentru a vă menaja de groaza de furtună. Şi,
pescăruşii scufundători, de asemenea, gem,sub valuri, ei luptă, căci timpul nu e potrivit
pentru a se bucura de viaţă:
Liniştea înainte de furtună îi sperie.Neajutoraţii pinguini, timid, ascund
ţesutul lor grăsos printre stânci... Numai un
mândruAlbatros zboară în condiţii de siguranţă şi în mod
liber
peste spuma gri, de la mare!Toţi norii sunt mai întunecaţi şi mai au puţin să
cadă peste mare;şi cântă, şi se grăbesc să înalţe valurile în faţa
tunetului.
Tunetul bubuie.În spumă, valurile gem de furie, împotriva
vântului.
Această adunare de valuri, făcute de vânturi, se
încleştează într-o îmbrăţişare puternicăşi acest pachet e aruncat, cu o înflorire şi cu
furie sălbatică, de pe stânci, rezultând, din zdrobire, praf care se
pulverizează într-un smarald imens.
Albatrosul zboară cu un strigăt, ca un fulger
negru, ca o săgeată, străpunge norii, valurile, făcând slalom cu aripile,
printre spulberările de spumă. Aici este purtat ca un demon – un demon mândru,
negru, furtuni – aici; apoi îl vezi râzând şi plângând... el râde
deasupra norilor, dar şi plânge de bucurie!Într-o furie de tunet – un demon sensibil – mai are
mult timp, chiar în neoboseala lui, să audă; el este
încrezător că norii ne ascund soarele - nu, de el nu pot să-l ascundă!
Vântul urlă... Trăsnetul bubuie ...
Arderea, cu flacără albastră, la propriu, norii
peste abisul de mare.Marea captează fulgerele şi le stinge în adâncurile
sale. Adevăraţi
şerpi de foc, încolăciţi în mare, acolo dispar, dar
lumina lor este reflectată a acestorfulgere.
– Furtuna! În curând furtuna se va rupe!Este o mândrie a Albatrosului îndrăzneţ, fluturând
între fulger,
deasupra mării înfuriate, hohotitoare, apoi
vestitorul ţipă victorios:– La asalt... înainte…!
EG: Într-o intersecţie de gânduri, între două nopţi, între lumină şi întuneric, ce ai asculta?
IC: Balada lui Ciprian Porumbescu.
EG: Mă
fascinează jocul printre cuvinte, care dau farmec şi pun în valoare sufletul
omului. Apreciez muzica inimii tale, iubirea pentru artă, pentru
poezie; condeiul tău este, din ce în ce, mai subtil şi învăluit în
mister. Dincolo de artă, cu ce se laudă Ionel Creţu?
IC: Nu
ştiu dacă-i o laudă. Mulţi îmi spun să o las mai moale. E vorba de tenacitate.
Întâi, mi s-a spus şi mi s-a repetat, de către prieteni, colegi şi neamuri, că
o am, apoi am realizat că, într-adevăr, face parte din mine. Când toţi se dau
înapoi, cum că n-ar mai fi nimic de făcut, că nu se mai poate, eu continui până
la capăt. Aceasta e în firea mea. Nu mă las până nu duc până la capăt ceva, la
care mă pricep, cât de cât, iar până ajung la capăt, la triumf, ard şi mă
frământ, mobilizându-mi toate energiile. Când am ajuns la triumf, deja sunt
obosit şi nu-l mai percep cum ar trebui.
EG: Există cineva care ţi-a rămas în suflet, la loc
de cinste?
IC: Da.
Sunt mai mulţi. Am un prieten, mare cercetător ştiinţific, care poza în
cinic, afişând o luciditate extremă, iar în relaţiile cu oamenii, o
răceală percepută aproape fizic. Întâmplarea a făcut să mergem într-o
deplasare, într-o misiune, împreună unde, am avut prilejul să cunosc cu totul
şi cu totul altă persoană: binevoitoare, sensibilă, emotivă, sentimentală şi
altruistă, păstrându-şi agerimea şi inteligenţa, totodată. Uimit de această
transformare, am rămas mut şi am devenit foarte atent ca nu cumva, printr-un
gest oarecare, să stric această armonie a acestui suflet, astfel încât să
redevină cum îl ştiam. Măcar faţă de mine, de acum încolo, să rămână li să-l
ştiu aşa.
Din universul feminin, tot o colegă, care devenise pentru mine ca o soră, iar
eu probabil, ca un frate. Ajunseserăm să ne înţelegem aproape ghicindu-ne
gândurile şi menajându-ne reciproc. Nu, nu era dragoste, ci altceva. Ceva,
foarte aproape de încredere totală, care şi acum, după ani, a rămas.
EG: Despre politică?
IC: Nu am
făcut niciodată şi nici acum, nu fac politică. Dar nu pot suporta impostura,
ipocrizia şi cinismul politicienilor. Nici nu am preferinţe. Pentru mine,
politicienii de azi, toţi sunt „o apă şi-un pământ”. Visez la o lume mai bună,
când cei care conduc sunt înţelepţi şi altruişti, înţelegând menirea de a se
devota semenilor.
EG: Când
ai trăit o poveste de iubire adevărată, nu vei plânge după ea. Face parte din
tine, te însoţeşte peste tot, te hrăneşti din ea. Păstrată în
inimă, e un jăratic acolo, care nu se stinge nicicând, nu-şi potoleşte
vâlvătaia. Ea îţi încălzeşte inima şi oasele îngheţate de frigul anilor, de
singurătate. Poate ai trăit-o, poate o trăieşti, poate ai citit-o...
IC: În adolescenţă, aproape de majorat, pentru
o fată care trecea des pe strada mea; dar nu a rămas, aşa cum este formulat în
întrebare „un jeratic” la inimă.
EG: „O zi fără râs este o zi pierdută”
– Charlie Chaplin
Eşti un om vesel?
IC: Da, dar am şi multe momente de melancolie, însă nici atunci nu cred că e o pierdere
de timp. Chaplin provoca şi ştia să provoace râsul, dar în intimitate, el era
mai tot timpul melancolic.
EG: Aşteptai o
întrebare?
IC: Da! Ce-i
dincolo?
Şi aş fi
răspuns, tot cu o întrebare:
Ce-i Dincolo?
Stă sufletul la pândă,
În faţa uşii-nchise, şi se-ntreabă:
Ce-i dincolo de liniştea flămândă,
Ce-nghite umbră după umbră-n grabă?
Faţă-n faţă cu necunoscuta
Înfăşurată-n mantie de zgură,
Grăunţe de nisip, devine mută
Uimirea încremenită-n prag de gură.
Ce-i dincolo de clopotul albastru,
Acolo, la hotar de întrebare,
Unde privirea rece-a unui astru
Te sfredeleşte-n suflet de te doare?
Ce-i dincolo, ce-i dincolo de vălul
Ce între noi şi lume se aşterne?
E greu de spus, atâta timp, cât solul
Doarme-ntre perne, terne!
Eli Gîlcescu
Felicitari pentru interviu, atat pentru intrebari, cat si pentru raspunsuri, dar si pentru ziua aniversara - trei luni la bordul navei "ARTA"! Insa... "a nu face politica" e tot o politicaaaa! Asa ca nu trebuie sa ne ascundem macar optiunea politica. De exemolu, eu sunt "liberal" in gandire si actiune (prin noi insine) si "libertin" in exprimare, incat m-a luat la (de)ochi si capitanul.
RăspundețiȘtergerePrintre valsuri şi alte jocuri, printre catrene şi pasiuni, ne ia dorul de politică… Am cochetat, am scris, am comentat, am propus, am criticat, am lăudat, dar… În ziare, zi de zi am postat, dar… am şi propus, vroiam jurământul lor schimbat, dar…
ȘtergereAşa că, am ajuns la concluzia că mi-am pierdut timpul, de bună voie şi nesilită de nimeni, mi l-am auto-confiscat… Ei nu au nicio vină… Dar, culmea, eram bună la politică… Pe vremuri, eram propusă pentru Ştefan Gheorghiu… Am sărit într-un picior, când m-au anunţat. Dar mi l-a retezat “cel mai de treabă oltean”, jumătatea mea şi s-a gândit să îl ia cu el, să nu-mi vină alte gânduri…
Pentru azi, ajunge…
Eu scriu mult…
Cu bine, Cetitoriule drag!